mandag 6. februar 2012

Tilgjengelighet

Biblioteket er for alle. Det må også plassering og utforming gjenspeile.

Det mest tilgjengelige biblioteket (eller rettere sagt bibliotekene) jeg kan tenke meg er det (de) du finner i Kulturhuset Stockholm på Sergels torg midt i Stockholm sentrum.

Dette er et folkebibliotek med flere avdelinger. Det er blant annet et Rum för barn, en tegneserieavdeling og film/musikkbibliotek der. Dørene åpner seg og kulturhuset åpenbarer seg etasje for etasje med rulletrapp eller heis. Her er butikker, teater, bibliotek, galleri og kafeer i en skjønn forening. Huset er slitt, - noe som tyder på mye bruk. Om man skulle inn på barnebiblioteket måtte man, i alle fall den søndagen jeg var der, trekke kølapp. Visst er det kjedelig å måtte vente på tur for å få komme inn å slappe av i et bibliotek, men om man for eksempel ser det fra en biblioteksjefs synspunkt så må det være en bekreftelse på at man har lykkes med å få folk til å bruke biblioteket.

Biblioteket i Kulturhuset på Sergels Torg i Stockholm er ikke helt samme type som Biblioteket for medisin og helse som er i ferd med å gro fram på Øya. Det første er et folkebibliotek – vårt bibliotek er et fag - og forskningsbibliotek for studenter og ansatte ved HiST, NTNU og St Olavs hospital. Men vi kan hente inspirasjon så mye vi vil. Og det synes jeg vi skal. Jeg tror nok ikke man må trekke kølapp for å komme inn på Biblioteket for medisin og helse, - men jeg håper at årsaken til det ikke er at få ønsker å bruke det, men at biblioteket er stort nok og at vi har plass til alle aktuelle brukere til enhver tid. Jeg håper at biblioteket for medisin og helse på samme måte som biblioteket på Sergels torg blir en naturlig møteplass. Et naturlig sted å gjøre gruppearbeid. Et naturlig sted å jobbe alene. Et naturlig sted å gå om man har små og store spørsmål. Jeg håper alle finner sin plass der. Og at alle vet at det er sitt bibliotek. Plasseringen biblioteket har fått er i så måte optimal. Det ligger i Kunnskapssenteret som er det bygget man kan si utgjør hjertet av St Olavs Hospital med en stor åpen plass foran seg. Bygget er av glass – det vil være fri sikt inn til biblioteket. Alle husene ved St Olav henger sammen med broer. Man kan gå tørrskodd til biblioteket samme hvilket utgangspunkt man har. Man kan ikke unngå det. Bibliotekets plassering og utseende er som et stort blinkende skilt som sier VELKOMMEN VELKOMMEN VELKOMMEN . Og velkommen skal dere være!

Se bilder fra Kulturhuset Stockholm på hjemmesiden deres:
Kulturhuset Stockholm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar